Friday, January 13, 2012

kematian


usai memuat naik tugasan tesis, terasa kepala sedikit lapang. hajat ingin membasuh baju tergendala tatkala melihat mesin basuh masih ada 48 minit bersama orang lain. aku duduk semula di kerusi oren yang masih lagi panas melayari dunia di hujung jari. tiba-tiba aku berhenti lama pada dinding sedih itu. berita kematian ayahanda seorang teman pada penghulu hari ini membuatkan bibirku menutur lemah kalimah ketika menghadapi musibah. benar kata itu, sebagaimana aku perlu sedar waktu lapangku sekarang sebelum bertukar sempit, hidup sebelum mati pun mesti diingat. setiap jarum saat yang bergerak menjauhkan kita dengan alam dunia selari dengan dekatnya kita kepada tanah kubur. bagaimanakah aku di saat nyawa meronta keluar. sakitkah aku? kuatkah aku? bagaimana imanku ketika itu? siapa yang aku jumpa nanti? bagaimana zuriatku? Ya Allah, sesungguhnya aku takut. amalanku tak seberapa.


اللهم إنا نسألك توبة قبل الموت ورحمة عند الموت ومغفرة بعد الموت

No comments:

Post a Comment