Thursday, November 18, 2010

jernih ku buang, keruh ku tatang

bangunnya aku pada pagi itu
tak bermakna aku takkan jatuh pada petangnya.
seringkali aku berjanji,
seringkali juga aku mungkiri.
kata mereka, pagi ku ingat, petang ku alpa,
tapi aku malar dengan lupa.
selalu aku hisab mereka di tepi,
tapi jarang aku pada sendiri.

mak kata jangan nakal,
aku langgar pesan di akal.
bangga aku sijil di tangan,
wahai diri, kau bukan Tuhan!
syukur aku dicanang tinggi,
kufur aku tak siapa tahu....

malang datang, aku mencarut,
dah sedia ke dengan malaikat maut?
kadang-kadang Tuhan nak uji,
selalu saja aku dimurkai.
celik mataku, terus gelisah, mana harta takhta wanita.
Muhammad tetap dengan gelisahnya, ummati ummati
makin tinggi aku, makin pandai aku, makin tua aku,
makin buat tak tahu aku terhadap aku
mati itu pasti,
saja aku buat tak pasti,


aku zalim pada diri sendiri,
Ya Rabbi, mohon Kau ampuni.

No comments:

Post a Comment